Velikonoce 2019 - Nizozemí

Velikonoce letos připadly až na konec dubna a proto jsme se rozhodli vyrazit do Nizozemí, podívat se hlavně na vyhlášené tulipány, ale i jiné krásy této země. Naložit kola je samozřejmost, v Nizozemí se šlape jedna radost!

Všichni pohromadě v tulipánovém poli :-)

Tentokrát se k nám přidal Tomáš Katkou a dětma, takže nás na všechny zážitky bylo víc. Vyjeli jsme ve středu večer a po půlnoci jsme parkovali v Německu u jezera Mohnesee GPS 51.4822086N, 8.0853447E. Není problém tu přespat zdarma, za denní stání se potom platí 5 EUR. Ráno jsme vyrazili okouknout okolí na kolech a vyšlápli jsme až k rozhledně Mohneseeturm, výhled do krajiny určitě stojí za cca 200 schodů - nějak jsme se nemohli v počtech shodnout :-)

První zastavení u jezera Mohnesee a rozhledna, která určitě stojí za návštěvu

Po obědě už nás čekal přejezd do Nizozemí a v podvečer jsme parkovali u soustavy mlýnů Kinderdijk TADY. Mlýny byly postaveny kolem roku 1740 a takto velké uskupení nemá ve světě obdoby.  Dnes už pracují pouze v červenci a srpnu v sobotu odpoledne, jinak jen první sobotu v měsíci odpoledne, dle povětrnostních podmínek. Roku 1997 byl Kinderdijk zapsán na seznam památek UNESCO. Klasika - místo je plné turistů se seflie tyčkami a narazíte tu také na dámy v lodičkách s 10 cm podpatky. Mlýny jsou v soukromém vlastnictví a pokud vás někdo z místních nepozve na návštěvu, tak je zevnitř neuvidíte. Trochu mě udivuje, že místní chtějí žít na takhle rušném místě a nevadí jim davy turistů. Mlýny jsou ale krásné a stojí za vidění.

Kinderdijk - mlýny jsou opravdu fotogenické a kvetoucí stromy byly kouzelné.

V pátek dopoledne jsme navštívili město Gouda. Je tu příjemný STP, kde je možné udělat komplet servis a do centra města je to kousek. Gouda se nám líbila moc, kdo by tu odolal nakupování sýrů, byl by blázen :-) Jsou opravdu vynikající!

Gouda - ráj pro všechny milovníky sýrů a krásné město.

Další hlavní atrakcí byl vyhlášený Keukenhof. Lístky jsme měli koupené předem, dorazili jsme na parkoviště chvíli po obědě a můj dojem byl v podstatě od začátku negativní, bohužel. Organizace kolem parkování je tragická - na parkoviště se ještě jakž takž dostanete, ale výjezd ven nám potom trval skoro hodinu.  V zahradě bylo tolik lidí, že jsme skoro neměli ani chuť nic fotit, tak jen pár obrázků z míst, kde se nám povedlo cvaknout mezi davy něco pěkného.

Keukenhof a těch pár míst, kde nebyly davy turistů.

Instalace je nádherná, barvy i druhy tulipánů také, jen atmosféru nemá tohle místo prostě žádnou, alespoň pro mě. Ve Španělsku jsme sice byli smutní, že Alhambra měla vyprodáno na týden dopředu, ale z principu tam pustí jen omezený počet lidí denně a každý má tak možnost si návštěvu naplánovat a užít si nádheru místa v klidu. Tady by to měli zavést taky. Každé tulipánové pole v krajině mělo podle mě větší kouzlo než celý Keukenhof. Takže tím bych to uzavřela. Před odjezdem jsme si ale dali na parkovišti kafíčko a moje jógové kreace budou asi v mnohých japonských foto albech :-)

Odpolední protažení vedle tulipánových polí.

Na noc jsme pokračovali k moři a zaparkovali jsme na pláži u Zandvortu TADY. Parkoviště je u poměrně rušné silnice, ale i tak se nám tu spalo dobře. Děti jsou nezmaři a naskákaly do Severního moře. Honzík si tak přidal další zářez - v prosinci se koupal v Atlantiku a v dubnu v Severním ledovém - otužování musí být!

Severní ledové moře a naši otužilci :-)

V sobotu dopoledne jsme přeparkovali kousek od Haarlemu GPS 52.4094722N, 4.6049547E - jedná se o příjemné parkoviště, kde je úplný klid a na noc by tu neměl být problém. Na kolech jsme vyrazili do národního parku Zuid-Kennemerland. Parkem vedou dobře značené cyklo stezky i cesty pro pěší a je opravdu nádherný! Vysoké písečné duny, výhledy na moře a volně se tu pohybují koně i tzv. Evropští bizoni Wisenti. K vidění je také na jezerech mnoho různých ptáků a dalších zvířecích druhů. V parku jsou dětská hřiště a určitě by tu šlo příjemně strávit celý den.

Národní park, kde se volně pasou koně a bizoni je protkaný cyklostezkami.
Po polední pauze jsme vyrazili do Amsterdamu. Zaparkovali jsme TADY. Odpolední parkování stálo 8,4 EUR. není to málo, ale do centra je to pěšky kousek. Centrum Amsterdamu je přesně takové, jak jsme očekávali - pulzující, plné lidí, vonící marihuanou a i za bílého dne tu jsou ve výlohách k vidění prostitutky. Takže si tu hlavně naši puberťáci přišli na své a po Matějovi holky pěkně pomrkávaly :-) Do večera jsme ale nevydrželi, všechny kavárny byly tak plné, že usadit někam 8 lidí bylo nemožné. Města prostě nejsou naše krevní skupina, takže jsme po pár hodinách utekli zpět k autům.

Amsterdam - pulzující marihuanové doupě neřesti :-) Prostě paráda!
Přejeli jsme k Naardedu GPS 52.2951475N, 5.1577189E - na parkovišti není problém přespat. V místním kostelíku se nachází místo posledního odpočinku Jana Ámose Komenského. Město se skrývá za šesticípým opevněním s vodním příkopem. Uličky jsou úzké, domky upravené a panuje tu naprostý klid. Celé město objedete na kole za půl hodinky, navštívit je možné muzeum J.A. Komenského a večerní posezení při západu slunce na hradbách má super atmosféru.

Naarden - klid, ticho, pohoda - dokonalé místo! A dětské hřiště, kde se vyřádí i dospěláci :-)

V neděli jsme pokračovali přes Lelystad, kde kotví plachetnice Batavia postavená v roce 1628. Vstup do plachetnice otevíral až v 11 hodin a my tu byli už v 10, proto jsme ji okoukli jen zvenčí a vyrazili jsme přes hráze k parní přečerpávací stanici D.F.Wouda, která byla bohužel v předvelikonoční neděli zavřená. Hlavně Michala to mrzelo, takže se sem určitě ještě někdy vrátíme! Odpoledne jsme si dali ještě projížďku na kolech v oblasti
Schokland. Býval to původně ostrov, často sužovaný bouřemi a až po odvodnění okolí v roce 1942 je možné do této oblasti vstoupit suchou nohou. Památka je zapsána v UNESCO.

Plachetnice Batavia, vojenský bunkr a zvedací silnice, které jsou v Holandsku všude.

Bohužel nás čekala už jen cesta domů. Večer jsme přejeli do Německa a zaparkovali si na noc u jezera Steinhuder Meer GPS 52.4432203N, 9.3189594E. Na parkovišti není problém přespat a kolem jezera vede příjemná cyklostezka. Dopoledne jsme se projeli jen kousek a museli jsme vyrazit.

Cestou zpět ještě zastávka u jezera Steinhuder, atmosféra trochu jako na Lužických jezerech.

Na závěr - Nizozemí je nádherné a má rozhodně co nabídnout, jak k vidění, tak k aktivním zážitkům. Každopádně jsme se shodli, že si poznávání téhle "placky" necháme na důchod :-) Dokud nám kolena slouží, vyrazíme příště zase někam do hor! Děkujeme Katce a Tomášovi za milou společnost, statečnost při dlouhých přejezdech a pochopení při rozhodování o tom co dál, co vynechat a jak využít čas. Vím, že jsem někdy nekompromisně otravná a nenechám nikoho vydechnout, ale snažila jsem se :-)

V příjemné společnosti je cestování vždycky ještě větší radost. Jak pro nás, tak pro děti!
Užitečné odkazy:

Kompletní cyklotrasy v Holandsku najdete tady: