Portugalsko část V. - z Algarve do Andalusie

Čekala nás silvestrovská noc, tak bylo na čase se uklidit někam, kde bude klid, příchod Nového roku nijak neslavíme, ačkoli na ohňostroje se případě z dálky rádi podíváme a něco dobrého z oblasti jídla si taky rádi dáme. Takže jsme vybrali jeden z mnoha Lidlu, kterých je všude plno a skvěle se tu nakupuje a doplnili zásoby.

Sklaní brána na pláži Albandeira při západu slunce.

Odpoledne jsme parkovali tady GPS 37.0916417N, 8.4003036W ,na malém plácku bez zákazových značek. Hned u krásné malé písečné pláže Albandeira s několika oblouky ve skalách. Místo opravdu doporučujeme. Můžete vyrazit na procházku po útesech do všech stran. Nedaleko je pláž Marinha, která je  podle Michelin Guide považována za jednu z 10 nejkrásnějších v Evropě a patří mezi 100 nejkrásnějších na světě. Jak už jsem psala dříve, mám asi trochu jiná měřítka. Pláž je bezesporu krásná, malá, členitá a omývaná nádhernou barvou oceánu. Ale jsou tu stánky se suvenýry, několik pojízdných barů a samozřejmě zákaz stání obytňáků...

Každopádně je tahle oblast opravdu nádherná. Užili jsme si odpoledne na pláži v písku, počasí bylo na krátký rukáv a opalovačku. Pozorovali jsme úchvatný západ slunce nad skalním obloukem Albandeira. Na ten se sem jezdili dívat turisté na lodích z okolních měst. A příchod toho Nového roku jsme opravdu zaspali. Sice jsem si nařídila budík, kvůli těm ohňostrojům... ale nakonec se mi z vyhřáté postele vůbec nechtělo.

Ráno jsme se zajeli podívat na pláž Salgados. Také je vyhlášená, jako moc pěkná. Parkovat i přes noc bez zákazu by se dalo zde GPS 37.0900236N, 8.3278578W. Jedná se o dlouhou a širokou písečnou pláž, kde určitě bude v létě plno, v okolí jsou bary, dřevěné lávky, golfové hřiště a mega hotelový komplex.

Pláž Salgados.

Na seznamu jsem měla další "jednu z nejkrásnějších pláží Portugalska", tak jsme vyrazili dál. Zaparkovali jsme na úplně super místě tady GPS 37.0794272N, 8.1422039W. Velké rovné parkoviště, kousek od pláže s barem a sprchami (v zimě zavřeno). bohužel tu ale také je cedule zákaz nočního stání a v P4N se píše, že tu lidé dostali pokuty. První den Nového roku to asi bylo každému jedno, obytek tu bylo tak 20 a určitě nepřijeli až ráno... ale v sezoně bych tu přespání nepokoušela.

Tomato beach je opravdu moc pěkná, takové útesy jsem jinde neviděla.

Pláži Falésia se přezdívá Tomato Beach. Celá je lemována vysokými útesy místy i velmi sytě červené barvy. Procházka po nich i následně po pláži je velmi příjemná. Okolí je lemováno několika hotelovými komplexy a v létě tu zřejmě bude pěkně rušno. Cestou jsme viděli i poměrně velké STP pro obytky a byly totálně narvané i v lednu. Obrovské bílé městečko s až viargálně vztyčenými satelity... co dodat. Tam fakt ne.

Městečko Loulé a naše nocoviště s výhledem.
Naše další cesta vedla do městečka Loulé. Pohodlné parkování hned za policejní stanicí je tady GPS 37.1391092N, 8.0234117W. Městečko je příjemné, uličky v centru úzké a 1.1.2020 bylo úplně liduprázdné. Z hradu, který se tu nachází jsou vidět jen obvodové stěny a zbytek věží. Vnitřní prostory byly tento den zavřené a tak největší atrakcí, hlavně pro naše kluky, byl Mc Donald´s :-)

Mertóla a mlha, která by se dala krájet.

Další den ráno jsme nějak nemohli dospat a rozhodli jsme se, že chození po pláži už bylo v tuhle chvíli dost. Vyrazili jsme do do přírodního parku Vale do Giudiana, cílem bylo městečko Mertóla. Pohodlně parkovat můžete na břehu řeky tady GPS 37.6379700N, 7.6621067W. Přivítala nás tu mlha, která by se dala krájet a marně jsme také hldeali pekárnu, která byla sice v mapě značená, ale ve skutečnosti tu žádná nikde není. Škoda, těšili jsme se na čerstvé pečivo k snídani a byly zase vločky...

Expozice v Mertóla a nádherná farní zahrádka za kostelíkem.

Nenechali jsme se odradit mlhou a vyrazili jsme na hrad Mertóla. Jedná se o velmi zachovaný a pěkně opravený středověký hrad. Vstupné se platí jen na vyhlídkovou věž 2EUR osoba. Je tu také několik menších expozic, pěkný kostelík a nádherná farní zahrádka. Hrad určitě stojí za vidění.

Hrad Mertóla, viadukt a to bílé pod hradem je hřbitov.

V době naší návštěvy se v městě konaly trhy. Cestou na vyhlídku, ze které je pěkný pohled na viadukt pod hradem i celý hrad, jsme trhy museli projít. Bylo tu k dostání opravdu vše, boty, kabelky, spodní prádlo, lůžkoviny, keramika, zelenina, živé slepice i grilovaná kuřata, na která se stála dlouhá fronta a voněla fakt božsky. Byl tu pořádný ruch, prodávající vykřikovali, lidé zkoušeli a nakupovali. Neskutečná atmosféra.

Trhy, dalo se tu koupit opravdu kde co.

Odpoledne se mi podařilo kluky nalákat ještě na jeden hrad ve městečku Serpa. Zaparkovali jsme pohodlně tady GPS 37.9467339N, 7.5960681W. Další moc pěkně zachovaný středověký hrad, kde se můžete projít po hradbách. S krásným výhledem do okolí. Celé městečko je lemováno zachovanými hradbami a k vidění jsou také poměrně zachované zbytky viaduktu. Všude tu voní pomeranče, kterých jsou plné ulice.

Hrad Serpa - nádherné opevnění a zachované pozůstatky hradu.
Tady nás čekalo rozhodnutí, co dál. Jestli se vrátíme dolů na pobřeží do Algarve, nebo přejedeme do Španělka. Nakonec jsme se rozhodli s Portugalskem prozatím rozloučit a vyrazit do Andalusie.

Serpa plná voňavých pomerančů.

Malé shrnutí při loučení s Portugalskem. Je bezesporu nádherné. Západní pobřeží má přesně to divoké kouzlo, které si budeme dlouho pamatovat. Algarve je turistický ráj, i mimo sezonu celkem plný obytňáků. Na náš vkus je to trochu "placka", alespoň v té části, kterou jsme navštívili nám chyběly nějaké větší kopce. Je tu drahá nafta - to štvalo Michala a hlavně proto rozhodl, že jedeme do Španělska, kde se tankuje o 0,5 EUR za litr levněji :-) určitě neříkáme Portugalsku sbohem a těším se, až se sem jednou vrátíme za poznáním dalších míst. Jestli jste tu ještě nebyli, rozhodně jeďte!