Slovinsko Tour červenec 2018

Na tuhle cestu jsme se moc těšili hned z několika důvodů. Slovinsko je nádherné, loni jsme tu byli jen dva dny, ale odjížděli jsme nadšení s tím, že se musíme brzy vrátit. A taky jsme poprvé nejeli sólo, ale hned 3 obytky. Kamarádi Dana a Radek si obytku půjčili ve firmě MILACH - vše bez problémů, určitě doporučujeme. A znovu se k nám přidal Tomáš, tentokrát i se synem Matějem, termín se jim hodil a program byl lákavý :-)

Trasa celé naší cesty je tady https://mapy.cz/s/2TsYc
Když je super parta, jsou skvělé zážitky zaručeny!
Vypůjčení obytného auta bylo domluvené na pátek v 19 hodin a hned cesta pro obytku začala komplikací, klukům na Černém mostě bouchla pneumatika u auta, takže odtah a náhradní doprava. Ale tím se příděl průšvihů pro tuto cestu naštěstí vyčerpal. Radek s Danou si vše nabalili do obytky a my jsme se také doma chystali. Tomáš byl už na cestě do Rakouska, potkat jsme se měli až v Itálii u jezera Fusine.
Itálie Lago Di Fusine
V sobotu ráno jsme vyrazili pro Honzíka a Davida na airsoftový tábor do resortu Březová - mimochodem, tento tábor určitě doporučujeme, je skvěle organizovaný a děti si ho vždy skvěle užijí. Cesta po D1 byla celkem v pohodě a před 11 hodinou jsme nabírali do obytek kluky a vyrazili jsme dál. Stavěli jsme cestou na odpočívadle na oběd a kolem 18 hodiny jsme parkovali v Itálii u Lago Di Fusine, parkoviště je velké a Tomáš už nám držel místo pěkně v rohu. Večer se spustil pořádný liják, takže jsme využili markýzy jako deštníky a seděli venku. Spaní je tu příjemné a zdarma, k dispozici je také WC, voda ale není pitná.
Cestou pro Honzíka na tábor a Lago Di Fusine.
V neděli dopoledne jsme obešli obě jezera touto trasou https://mapy.cz/s/2Tyqa - je to příjemná procházka cca na 2 hodinky, vhodná i pro malé děti, s krásnými výhledy na okolní hory. Určitě se sem plánujeme ještě někdy vrátit a podívat se na Fusine i shora :-) takže vylézt na nějaký pořádný kopec v okolí!
Pramen řeky Sáva
Čekal nás krátký cca 15 minutový přejezd do Slovinska k prameni řeky Sáva. Z parkoviště je to krátká procházka a pramen je nádherný. Procházka je vhodná i pro malé děti a cesta od parkoviště k prameni a zpět zabere maximálně hodinku. Voda má neskutečnou barvu a pozorovat jak voda vyvěrá ze země je fascinující. Po procházce jsme si dali na parkovišti oběd a vyrazili jsme dál. Vyrazili jsme na pro obytky náročný přejezd po silnici Ruská cesta přes průsmyk Vršič z Krajnské Gory do Bovce. Je to velké stoupání po úzké silnici v zatáčkách a pak dlouhý sešup dolů.
Na vrcholku Vršič
Úspěšně jsme se vyšplhali nahoru a nechali auta pod vrcholem Vršič, na který jsme si vyšli. Výhledy do kraje jsou nádherné. V dálce jsme pozorovali bouřku. Došli jsme také do bunkru na druhé straně kopce, který je volně přístupný a děti byly nadšené při prozkoumávání. Naše trasa je tady https://mapy.cz/s/2Tz4J, trvalo nám to cca 2 hodiny, ale hodně jsme všude fotili, na Vršiči jsme svačili :-)
Vršič a trocha legrace s Danou :-)
Dalším cílem byl pramen řeky Soča, sjeli jsme na parkoviště a všem nám pořádně smrděly brzdy. Přeci jen na těžkou obytku to byl pořádný kopec dolů. Nechali jsme auta odpočinout a brzdy vychladnout a došli jsme k prameni. Poslední kousek cesty je náročnější, je třeba jít po lanech, takže si děti i my užili trochu adrenalinu jako na Via ferratě :-)  Řeka Soča vyvěrá z 8 metrů hluboké propadliny tvaru přírodní studně. Voda je neskutečně čistá a smaragdově modrá barva je téměř magická.

Trasa k prameni Soči https://mapy.cz/s/2TzgG na tomto parkovišti by se dalo zůstat i přes noc, není tu zákazová značka GPS: 46.4038322N, 13.7398611E. Cesta k prameni a zpět nám trvala cca 1,5 hodiny, možná 2 hodinky, záleží, jak moc se zdržíte focením nebo v Koče pod pramenem :-)
Pramen řeky Soča - magické místo!
V pozdějších večerních hodinách jsme dojeli do kempu KOREN (cena za skupinu 10 lidí na noc byla 118 EUR), kde jsme byli ohlášení na noc a na pondělí odpoledne jsme měli rezervaci na rafting na řece Soča. Podařilo se nám ulovit v podstatě poslední volná místa v kempu, byl úplně plný. Ale užili jsme si tu příjemný večer a hned ráno jsme vyrazili k 15 metrů vysokému vodopádu Kozjak. Z netu jsem věděla, že by se tu mělo jít také vykoupat, takže jsme na cestu přibalili plavky a ručníky a rozhodně se to vyplatilo! Cesta nám trvala cca 2,5 hodiny i s koupáním, focením a svačinkou.
Koupel pod vodopádem Kozjak - nezapomenutelný zážitek!
Přístup k tůni pod vodopádem je jen vodou po kamenech, případně ho lze pozorovat z lávky. Voda není zrovna horká, ale vlézt se do ní dá úplně v pohodě. Naopak je to v podstatě nutnost! Zážitek je to totiž opravdu nezapomenutelný! Naše trasa k vodopádu je tady https://mapy.cz/s/2Tzmb. V okolí je také k vidění několik vojenských bunkrů a pevností. V některých je prostor pro bivak na noc, to musí být poměrně dobrodružné přespání!
Cestou k vodopádu Kozjak, lávka přes řeku Soča - bez selfíček by to nešlo :-)
Během poledne si děti trochu užily zázemí kempu a ve 14:30 jsme vyrazili na objednaný rafting. Cena byla 40 EUR za osobu, bez rozlišení dospělý/dítě. Vybavili nás neoprenem, helmou a odvezli nás i s rafty kousek výš po řece. Jeli jsme na dvou raftech, na druhém se přidala ještě jedna rodina z Polska. Na raftu jsem jela poprvé, je to super zážitek, ale zřejmě jsme byli na takové "dětské"části řeky. Čekala jsem trochu větší divočinu, možná větší peřeje, možná nutnost více pádlovat. Ale zase chápu, že když je v raftu 5 dětí, musí to být hlavně bezpečné. Po cestě nám několikrát zastavili na vykoupání, kdo chtěl mohl si skočit ze 7 metrů vysokého kamene - to je opravdu pro odvážné, udělali nám z raftu tobogán, bylo to fajn :-)
Rafting na řece Soča
Ještě večer po raftingu jsme v kempu udělali potřebný servis a na noc přejeli na parkoviště tady 46.2098800N, 13.6354353E, není tu zákazová cedule, takže jsme v klidu udělali večeři a vyspali se. Nevýhodou je rušnější silnice kousek od parkoviště, takže úplný klid tu v noci není. Ráno jsme vyrazili na Tolminská koryta - určitě se vyplatí jet sem brzy, na parkovišti jsme byli mezi prvními, což pro 3 obytky je téměř nezbytnost.
Tolminská koryta - za mě krásnější než soutěska Vintgar
Soutěsky jsou nádherné. Moc se nám tu líbilo, prošli jsme trasu takto https://mapy.cz/s/2TzCb. U vstupu vás vybaví mapičkou v angličtině a vysvětlí Vám kudy nejlépe jít, vše je také krásně značeno - platili jsme 30 EUR za 10 lidí - skupinové slevy nám přišly vhod :-) Celé soutěsky v pohodě projdete cca za 2 hodiny, trasa je vhodná i pro malé děti, ne však pro kočárek. V horní části je k vidění vstup do jeskyně, doporučuji alespoň baterku v mobilu, přístupný je sice jen kousek jeskyně, ale i tak je to fajn zážitek, hlavně pro děti. Zajímavostí je termální pramen o teplotě cca 21 stupňů, který tu vyvěrá - na termální pramen je to sice studené, ale i tak je to pěkné :-)
Tolminská koryta

Odpoledne jsme dojeli k Bohinjskému jezeru na toto parkoviště 46.2778619N, 13.8369378E. Cesta byla nádherná, přejeli jsme z Tolminu do Bohinjské Bystrice. Cesta vede krásnou horskou silnicí se spoustou zatáček, místy je hodně úzká a po cestě bylo několik super míst, kde by se dalo zdarma spát v autě. Tato silnice zřejmě není turisticky frekventovaná, nejsou tu žádné zákazové cedule ani omezení.

Odpolední koupačka v jezeru Bohinj
Odpoledne jsme se rozhodli už nikam nejít a užít si koupání v jezeře, voda byla nádherně čistá a osvěžující. Za parkování se platí 5 EUR za první hodinu a 2,5 EUR za každou další - je to tedy pěkně drahé! Do automatu jsme hodili 10 EUR a víc ani ťuk. Kemp byl totálně narvaný, takže jsme se rozhodli tu strávit noc a rozhodně jsme tu nebyli sami. Žádný problém jsme neměli.
Vrchol Orlove Glavy a Šija
Hory jsou srdeční záležitost.
Hned ráno jsme vyrazili na výlet, cílem byl vrchol Šija. Vyjeli jsme lanovkou za 60 EUR na rodinu (20 EUR dospělý, 10 EUR dítě za zpáteční jízdenku). Trasa našeho výletu je tady https://mapy.cz/s/2TAbn, šli jsme to ale mnohem déle cca 5 hodin, všude jsme hodně zastavovali a fotili. Na oběd jsme si vylezli na nádhernou vyhlídku s kolmou stěnou přímo za námi. takže parádní adrenalin pro nás i pro děti. Odpoledne po návratu jsme se zase s chutí koupali v jezeře. Sluníčko nás pořádně připeklo.
Vrcholek kousek pod Vogelem.

Tohle místo jsme si vyhlédli na oběd, původně to vypadalo jako nějaké "okénko" kam si pěkně vlezeme, ale byla to špička skály. Překvapení, s nádherným výhledem a trochu adrenalinu.
Večer jsme přejeli na parkoviště k jezeru Bled. Je tu stání pro obytky v čase 20-8 hod, přes noc za 10 EUR. Parkování bylo trochu náročné, parkoviště bylo ještě plné osobních aut. Ale postupně se místo uvolnilo a noc tady byla příjemná. GPS 46.3623933N, 14.0815111E.
U jezera Bled
Ráno jsme se vykoupali v Bledu a ještě před snídaní jsme přejeli na parkoviště k soutěsce Vintgar. GPS 46.3903761N, 14.0851325E. Je třeba sem přijet brzy, parkoviště se během dne úplně zaplní a soutěska bohužel taky. Pro mě to za 30 EUR vstupného (pro skupinu 10 lidí) bylo trochu zklamání ve srovnání s Tolminskými Kority.
Soutěska Vintgar s vodopádem
Už v 9 ráno tu bylo tak narváno, že cokoli vyfotit je téměř nereálné. Až na konci i vodopádu jsme pár fotek pořídili (vlezli jsme ale za zákazovou ceduli). Takže je třeba jít fakt brzy ráno, nebo možná pozdě večer. Cestu zpět jsme vzali okruhem přes vrcholek Hom a dali si pivko u kostelíka svaté Katariny, celý okruh je asi na 2 hodiny.
Cestou z Vintgar přes vrchol HOM zpět k parkovišti:-)

Posledním cílovým bodem ve Slovinsku byl vodopád Peričnik ke kterému jsme hned přejeli, dali jsme si jen lehký oběd a vyrazili k vodopádu trochu oklikou. Auta jsme zaparkovali u cesty, nedojeli jsme až na placené parkoviště pod vodopádem.

Kolem vodopádu Peričnik

Trasa naší cesty https://mapy.cz/s/2TAI9. Cesta k vodopádu byla nádherná a určitě doporučuji jít tudy, musíte projít průrvou ve skále a vyjdete přímo nad vodopádem. Cesta nám trvala asi 2,5 hodiny.
Kolem vodopádu Peričnik a naši bydlíci

Michal do něj odvážně skočil, ale voda je opravdu ledová. Projít kolem vodopádu je zážitek a osvěžení v jednom :-) Opravdu krása!

Ještě vodopád Peričnik, je neskutečně nádherný!

Po vodopádu jsme se rozloučili s Tomášem, který měl více času a jel se podívat ještě k moři a vyrazili jsme na cestu domů. Na noc jsem vybrala parkoviště u Gosauseen a určitě se sem budeme vracet, protože místo je nádherné a stihli jsme jen ráno krátkou procházku kolem jezera. Pak už jsme museli vyrazit domů. V sobotu v 10 hodin odjížděly všechny děti společně na tábor, takže bylo třeba jim vše vyprat a taky vrátit do 17 hodin půjčenou obytku. Stihli jsme to jen tak tak.

Rakousko u Gosauseen - určitě se musíme vrátit a lépe poznat tohle nádherné místo!
Projeli jsme na Slovinsku hodně z vyhlášených míst, je tam toho ale ještě tolik, co bychom rádi viděli, že už v autě zpět jsme plánovali, kdy se vrátíme znovu. Doufáme, že to bude brzy!
Děkujeme všem za účast, skvělou společnost a spoustu smíchu, bylo nám s vámi báječně :-)