Jarní prázdniny 2020 - Itálie a Švýcarsko

Jarní prázdniny nám vyšly na poslední únorový týden 2020. Jelikož jsme si letos ještě moc nezalyžovali, chtěli jsme zkombinovat lyže a turistiku. Pro lyžování jsme vybrali Itálii a skvělé sjezdovky v Livignu a pro turistiku okolí jezer Lago di Como a Lago d´Iseo. To jsme ještě netušili, že nás čeká neplánovaný přejezd do Švýcarska...
Místo na noc vysoko nad městem, přímo pod UNESCO památkou, na divoko a zdarma? Ano existuje :-)
V pátek večer jsme dojeli na parkoviště u muzea letecké techniky Schlessheim. Jedná se o moc pěkné muzeum, kde najdete spoustu zajímavých exponátů. Děti si mohou vyzkoušet letecký simulátor, do některých letadel je možné vstoupit, vše si v klidu prohlédnout.  Vedle muzea je možné zdarma zaparkovat GPS 48.2453203N, 11.5560947E a naprosto v klidu přespat. Návštěvu opravdu vřele doporučuji, moc se nám tu líbilo.

Letecké muzeum si užijí menší i větší, dokonce i maminky se tu zabaví.

Odpoledne jsme se zajeli podívat na zámek Neuschwanstein na hranicích s Rakouskem. Denní parkování je možné zde GPS
47.5718203N, 10.7542394E za cenu 5 EUR na den. Nocování v obytném autě je v oblasti zakázáno. Z parkoviště jsme došli k zámku, cestou jsou na něj moc pěkné výhledy. Vstupné do zámku jsme nestihli, takže jsme si ho prohlédli zvenku ze všech stran, i tak to stojí za to, zámek je opravdu pohádkový. A také úplně nepohádkově obložený turisty...

Od zámku jsme pokračovali k Lago di Resia GPS 46.8222883N, 10.5097244E, kde máme už vyzkoušené parkování přímo u lyžařského areálu za 10 EUR na 24 hodin. Chtěli jsme tu původně druhý den lyžovat, ale ráno jsme se vzbudili do deště a teploty cca 8 stupňů, takže bylo jasné, že nemá cenu dávat 139 EUR za permice a jeli jsme dál směrem Livigno, kam jsme se původně chtěli přesunout až po lyžování.

Lyžování v Livigno - fotka dole, přímo z okna obytky.
Cestou se teplota vyšplhala až kolem 15 stupňů a říkali jsme si, že to lyžování bude určitě stát za nic i v Livignu.. ale ne, dojeli jsme chvíli po 10 hodině na parkoviště u Trapalle s nádherným výhledem na Livigno pod námi. Stání kousek od lanovky je určené pro obytná auta a cena je 12 EUR v čase 20-06 hod. Přes den zdarma. Také je tu možnost kompletního servisu (i zdarma) - voda, vypuštění šedé vody i vylití WC kazety. GPS 46.5386781N, 10.1649178E, tohle místo určitě doporučujeme. V podvečer sice trochu přehlídka centrál, ale jinak klid. Zůstali jsme dvě noci a lyžování jsme si opravdu užili.

Vodopád a cesta do vesničky Savogno.
Předpověď počasí na další dny nic moc, tak bylo na čase jet dál. Od známé jsem měla doporučení na pěkné vodopády na Italsko-švýcarské hranici. Cascate dell´Acquafraggia najdete tady GPS 46.3317839N, 9.4373322E a opravdu stojí za zajížďku. V klidu jsme si vypili čaj a užili si pozorování proudů vody než jsme vyrazili na výšlap po 2886 kamenných schodech do vesničky  Savogno.

největší zábava kluků, když Michal přecházel houpající se most? No jasně, skákat jak blázni :-)

Nelituji jediného schodu směrem nahoru, ačkoli byla mlha a výhledy na okolní hory jsme si bohužel moc neužili, tak vesnice opravdu stojí za vidění. Několik kamenných domků, kostelík, malé zahrádky a výzdoba v oknech. Většina lidí se asi na zimu stěhuje do údolí, potkali jsem jen 3 živé duše, nevede sem žádná silnice, jen nákladní lanovka na zásoby. V létě tu ale musí být božsky a láká mě trek k jezeru nad vesnicí. Takže se sem možná budeme jednou vracet.

Vesnička Savogno ukrytá v mlze.

Savogno a nádherné vodopády pod ní.
Tady u kávy pod vodopádem po skvělém výletu se k nám bohužel donesly poplašné zprávy od mojí mamky, o šíření viru Covid-19 v Itálii a prosba, jestli raději nechceme jet jinam... Zvítězila v nás zodpovědnost a přesměrovali jsme naši trasu do Švýcarska. Podívali jsme se ještě k pevnosti Molini GPS 46.1477100N, 9.4040356E, kde jsme nepotkali ani živou duši, natož nějaký virus.

Pevnost Moliny nad jezerem Como.
Cestou jsme přespali u Lago di Como v městečku Bellano tady GPS 46.0427769N, 9.2999664E. Malé parkoviště vedle přístavu je mimo sezonu zdarma a byli jsme tu úplně sami. S potřebou drobného doplnění potravin jsme navštívili dvě prodejny Lidl a byli jsme trochu v šoku, jak bylo vyprodáno. Úplně prázdné regály na maso, žádná zelenina, žádné konzervy, pár kousků pečiva... To jsem ještě netušila, že to samé se bude dít i v ČR chvíli po našem návratu.

Západ slunce u Lago di Como byl opravdu nádherný.

Moc ráda bych se to této oblasti v budoucnu vrátila, protože tady je toho tolik k objevování, jezero, hory nad ním, krásná městečka a božské výhledy z okolních kopců. V tuto chvíli jsme ale přejeli do virově bezpečnějšího Švýcarska a udělali si zastávku ve městě Lugano. Bezvadné parkování pro obytná auta je kousek od centra města tady GPS 46.0003644N, 8.9447597E. Je tu možnost kompletního servisu (zdarma), jinak co hodina parkování, to 1 EUR.

Lugano - luxusní městečko na břehu jezera. Opouštíme kolonádu a šlapeme do kopce.

Za cíl jsem stanovila vrchol San Salvatore GPS 45.9769953N, 8.9474906E. Výstup byl výživný a provázel nás hodně nepříjemný studený vítr, ale kopec jsme statečně vyšlapali a na vrcholku nás čekal nádherný výhled na město i jezero pod námi a dokonce vykouklo i sluníčko.

Cestou na San Salvatore na nás v lese už pokukovaly jarní kvítky. Výhledy nádherné!

Cesta dolů už byla hračka Prošli jsme ještě město - Lugano je luxusní dovolenkové místo pro movitější klientelu. Z mého pohledu prostě na zlato nalakovaný panelákov na břehu jezera. Na kolonádě je slyšet hlavně ruština. Cestou na kopec jsme ale nikoho z nich nepotkali... :-)

Lugano - měla to být stojka, ale jsem jak prádlo na šňůře :-) ta koule v parku byla opravdu zajímavá.

Odpočinuli jsme si v parku, ulovili jsme wifi v Mekáči - jinak by nás kluci asi sežrali a já potřebovala dostáhnout nějaké mapy a vyrazili jsme dál objevovat krásy Švýcarska. Na noc jsem vybrala podle P4N stání nad městem Bellinzona tady GPS 46.1882842N, 9.0286656E. Na parkovišti není žádný zákaz a byli jsme tu opět sami. Ve městě jsou hned tři středověké hrady zapsané na seznam UNESCO Castelgrande, Castello di Montebello a Castello di Sasso Corbaro. Bohužel hrady byli aktuálně zavřené, tak jsme je okoukli jen zvenčí.

Hrad v Bellinzona a výhled na město.

Další zastávkou byl Landwasser Viaduct, opět památka zapsaná na seznam UNESCO. Pohled na viadukt je možný hned z několika vyhlídek a všechny mají něco do sebe. Viadukt je z vápence, postavený byl 1901-1902, vlaky po něm jezdí vždy jednosměrně a když budete mít štěstí nějaký určitě pojede než vyhlídky obejdete. My neviděli klasický červený švýcarský vlak, ale nějaké cirkusové vláčky. Počasí nám začalo dávat pořádně zabrat, lehký déšť se změnil v husté sněžení.

Landwasser Viadukt, blbinky na kolejích a přejezd Julier Pass, kde nás překvapila koncertní hala ve výšce 2300 m.

Řekli jsme si, že se přes Davos vrátíme k Lago di Resia, které je sice v Itálii, ale mimo oblast zasaženou Covid-19. Jenže v Davosu jsme zjistili, že Fluela Pass 46.7499950N, 9.9477147E je kvůli sněžení zavřený a museli jsme se vrátit zpět a celé to objet přes Sank Moritz. Byla to dlouhá a náročná cesta, sněžilo opravdu hustě a silnice nebyly moc upravené. Při přejezdu přes sedlo Julier Pass nás překvapila koncertní hala - i takhle v zimě tu každou sobotu pořádají koncert. Nahoře bylo -9, vítr a udělali jsme jen rychlou zastávku na fotku.

Azuro a perfektní prašan u Lago di Resia.

K Resii jsme dojeli až později večer a odměnou nám druhý den bylo báječné lyžování v nádherném prašanu s úplně jasnou oblohou. To jsme si opravdu užili.
Parkuje se přímo u dojezdu ze sjezdovky za příjemných 10 EUR.

Prašan, prašan a prašan! Paráda! Dole dojezd na parkoviště a vpravo stojí obytňáky.

Na závěr prázdnin jsme si říkali, že odpočinek by neškodil a dojeli jsme k Terme Erding u Mnichova. Už jsme tu byli na jaře, jenže ve všední den, když jsme viděli ty davy lidí a najíždějící autobusy v sobotu, tak jsme to vzdali a zamířili jsme domů... Zajedeme si sem někdy jindy, davy a fronty na tobogány nejsou nic pro nás, i kluci to celkem rozumně uznali...  Prázdniny nám nakonec virus naštěstí nepokazil, do karanteny jsme nemuseli a s odstupem času nám po dovolené nic není. Což ovšem vůbec neznamená, že se nenakazíme na domácí půdě. Dnes už jsou zavřené školy a čeká nás asi náročné období. Hodně síly a hlavně zdraví nám všem!